Powered By Blogger

Sunday, September 5, 2010

~cinta abadi vs cinta duniawi~

Seringkali kita melihat dan merasakan bahawa cinta itu membawa maksud yang banyak..
cinta secara amnya mempunyai definisi saling menyayangi,saling memahami, saling memberi dan saling menanggung derita mahupun duka bersama-sama..tetapi, pernahkah kita terlintas untuk membezakan cinta abadi dan cinta duniawi.. kedua-duanya membawa maksud dan perilaku yang berlainan dari sudut pandangan dan gambaran walaupun dalm jangka masa yang sama..

CINTA ABADI~>
CINTA yang bersandarkan cinta kepada ALLAH dan Rasulullah dalam mencari hidayah dan keredhaannya untuk mengecapi kebahagiaan akhirat yang akn kita lalui selepas alam duniawi ini..Cinta kepadaNya ini melalui ajaran agama Islam yang sememangnya terlalu indah dan suci..sesungguhnya hidp di dunia ini adalh untuk mengabdikan diri ini kepadaNya melalui setiap sujud di dalam solat 5 waktu yg dilakukan serta doa untuk meminta apapun daripadaNYa.. Dialah maha segalanya,, Maha Besar, Maha Penyayang, Maha Memberi dan Maha Memahami..SUBAHANALLAH!

CINTA DUNIAWI~>
CINTA yang hanya bersandarkan cinta sesama makhluk.. sebagai contoh, cinta suami kepada isterinya, cinta ibu bapa kepada anak-anaknya, cinta guru terhadap anak-anak muridnya.. Islam tidak pernah melarang untuk menyayangi setiap makhluk yang diciptakannya selagi tidak melanggar hukum agama ISLAM kerana salah satu sifat Islam yg Indah ialah saling meneyayangi anntara satu dengan yang lain... semoga ALLAH meredhai setiap hubungan cinta kita sesama makhluk di dunia ini.. AMIN..

No comments:

Post a Comment